Aulangon Golfklubin kilpailukalenterissa on erilaisia kilpailumuotoja. Olemme koonneet alla olevan luettelon Suomen Golfliiton julkaisemista kilpailumuodoista, joita erityisesti Aulangolla pelataan.
Greensome (valintadraivi)
Greensome on luonteeltaan varsinaista nelinpeliä leppoisampi, koska avauslyönnit eivät ole samalla tavoin ainutkertaisia kuin nelinpelissä. Greensome-kisassa kahden jäsenen joukkueen molemmat pelaajat lyövät avauslyönnin, joista toinen, parin kannalta soveliaampi valitaan sen reiän pelipalloksi. Sen jälkeen peliä jatketaan samaa palloa vuorotellen lyöden. Greensome voidaan pelata reikäpelinä, lyöntipelinä tai pistebogeyna. Tasoitus lasketaan yleensä samalla tavoin kuin nelinpelissä, mutta joskus annetaan vain 3/4 tasoituksesta.
Lippukilpailu
Kilpailu käydään lyöntikilpailuna, jossa pelaajille luovutetaan lähtiessä lippu, johon on kiinnitetty hänen nimellään varustettu lappu. Lippu asetetaan paikaan, jossa pelaajan pallo on silloin, kun hän on käyttänyt kentän PAR:n osoittaman määrän lyöntejä lisättynä oman tasoituksensa antamilla lyönneillä. Mikäli pelaajalla on näin laskettuja lyöntejä käyttämättä 18 reiän jälkeen, hän jatkaa uudelle kierrokselle niin pitkälle kuin lyönnit riittävät.
Nelinpeli (Foursome)
Nelinpeli on pelimuoto, jossa pelaajapari lyö samaa palloa vuorotellen. Virallisesti nelinpeli on reikäpeli, mutta sitä voidaan pelata myös tavallisena lyöntipelinä ja pistebogeyna. Tasoituksellisessa kilpailussa lasketaan parille tasoitus, joka Suomessa yleensä on puolet joukkueen pelaajien tasoitusten summasta. Reikäpelissä toiselle joukkueelle annettavien tasoituslyöntien määrä on joukkueille laskettujen tasoitusten erotus. Jokainen pari päättää etukäteen, kumpi pelaaja lyö aloituslyönnin ensimmäisellä tiillä. Siitä lähtien he lyövät draivit vuorotellen. Aloituslyöntien jälkeen yhteistä palloa lyödään vuorotellen, eivätkä mahdolliset rangaistuslyönnit vaikuta lyöntijärjestykseen. Jos joku pelaajista lyö väärällä vuorolla, pallo palautetaan alkuperäiselle paikalleen ja rikkeen tehnyt pari saa kaksi rangaistuslyöntiä.
Nelipallo (Four-Ball)
Pelimuoto joka on television katsojille tuttu reikäpelinä pelattavan Ryder Cupin yhtenä pelimuotona. Siinä kaksi pelaajaa ottelee kahta muuta vastaan. Jokainen pelaa omaa palloaan ja tuloksen laskussa paria edustaa kullakin reiällä paremmin onnistuneen pelaajan tulos (brutto tai netto). Se pari, jonka jompikumpi pallo on kauimpana reiästä, saa valita kumpi heidän palloistaan pelataan ensin. Hermoprässin kannalta valinnat ovat tärkeitä: jos toinen pelaaja on varmistanut kohtuullisen lopputuloksen, toinen voi yrittää parannusta riskilyönnillä. Jos pari lyö väärällä vuorolla, vastapuoli voi vaatia lyönnin uusiksi - ilman rangaistusta. Pelin säännöissä on myös kohta, joka tuomitsee parin molemmille jäsenille rangaistuksen, jos jompikumpi pelaajista tekee sellaista, joka helpottaa hänen tai hänen partnerinsa peliä tai aiheuttaa haittaa vastapuolelle. Tasoituksellisessa pelissä 3/4 -tasoitus.
Paraspallo kaksipallo
Lyöntipeli jossa kaksi pelaajaa muodostaa joukkueen. Kumpikin pelaa omaa palloa omalla tasoituksellaan. Kultakin reiältä merkitään joukkueen tulokseksi parempi nettotulos. Joukkueiden nettotulokset kilpailevat keskenään. Tätä peliä voidaan vastaavasti pelata nelimiehisin joukkuein, jolloin joukkueelta otetaan yksi tulos kultakin reiältä kuten edelläkin tai kaksi parasta reikätulosta (USA:ssa termi Best-Ball Foursome).
Pistebogey (Stableford)
Kilpailumuoto, jossa lyöntipeli on muunnettu leppeämmäksi pisteiden keruuksi, jota muutama katastrofikaan ei järkytä. Pelaaja mittelee kykyjään reiän par-tulosta vastaan (josta aiemmin käytettiin nimeä bogey). Pelaajalla on hänen tasoituksensa määrittämä henkilökohtainen par kierroksen jokaiselle reiälle. Tämä oma par on reiän par + pelaajan tasoituslyönnit kyseisellä reiällä (ks. Hcp-saraketta ja tuloskorttia). Pisteet määräytyvät seuraavasti: kaksi tai useampi lyönti yli oman par'in 0 pistettä yksi yli oman par'in 1 piste; oma par 2 pistettä yksi alle oman par'in 3 pistettä kaksi alle oman par'in 4 pistettä jne.
Jos reiältä ei enää ole pisteitä tulossa, pelaaja pitää nostaa pallonsa ja jatkaa peliä seuraavalla avauslyöntipaikalla.
Scramble
Pelataan kaksi- tai kolmijäsenisin joukkuein. Ryhmälle laskettu tasoitus on kaksijäsenisin joukkuein 25 % pelaajien yhteenlasketusta tasoituksesta. Kolmen pelaajan scramblessa joukkueen tasoitus on 15 % yhteenlasketusta tasoituksesta. Joukkueen tasoitus ei kutenkaan voi olla suurempi kuin pienemmän tasoituksen omaavan pelaajan pelitasoitus on.
Kaikki avaavat. Sitten joukkue valitsee pallon, joka jatkolyöntiä ajatellen on parhaassa paikassa. Pallon viereen, esim. tuloskortin etäisyydelle, pannaan merkiksi griinihaarukka tai tii. Se pelaaja jonka pallo on valittu, lyö ensimmäisen jatkolyönnin. Muut pudottavat/asettavat pallonsa seuraavasti:
Jatkolyönneistä valitaan jälleen paras, sama jatkoprosessi - ja näin edetään aina reikään asti.
Scramble by AGK
Pelataan kaksi- tai kolmijäsenisin joukkuein. Ryhmälle laskettu tasoitus on kaksijäsenisin joukkuein 25 % pelaajien yhteenlasketusta tasoituksesta. Kahden pelaajan scramblessa sovelletaan usein tasoituskäytäntöä, jonka mukaan joukkueen pienemmän tasoituksen omaavan tasoituksesta joukkueen tasoitukseen huomioidaan isomi osa esim. 60 % ja suuremmasta tasoituksesta pienempi osa esim. 40 %. Kolmen pelaajan scramblessa joukkueen tasoitus on 15 % yhteenlasketusta tasoituksesta.
Kaikki draivaavat. Sitten joukkue valitsee pallon, joka jatkolyöntiä ajatellen on parhaassa paikassa. Pallon viereen, esim. tuloskortin etäisyydelle, pannaan merkiksi griinihaarukka tai tii. Se pelaaja jonka pallo on valittu, lyö ensimmäisen jatkolyönnin. Muut pudottavat/asettavat pallonsa seuraavasti:
Jatkolyönneistä valitaan jälleen paras, sama jatkoprosessi - ja näin mennään aina reikään asti.
Texas Scramble by AGK
Ryhmän suuruus on kolme pelaajaa. Kaikki lyövät draivin. Edullisin valitaan jatkolyöntiä varten. Mutta nyt se, jonka pallo valittiin, putoaakin pois jatkolyönnin suorittajien joukosta. Kaksi siis jatkaa. Jälleen valitaan paras lyönti ja sen suorittaja putoaa pois seuraavan lyönnin ajaksi, mutta draivin jälkeen odotuslistalle joutunut pääsee taas mukaan.
Kierroksen mittaan jokaiselta pelaajalta on valittava vähintään kolme draivia ryhmän käyttöön. Valinta tehdään aina sen jälkeen, kun kaikki ovat draivanneet, ei etukäteen. Muuten pelataan normaalia scramblea. Merkaaja merkitsee ryhmän korttiin, millä reiällä kunkin pelaajan draivit on käytetty.
Skini
Peli on kahden, kolmen tai neljän pelaajan kesken lyöntipelinä käytävä kilpailu kunkin reiän voitosta. Jokainen reikä antaa kilpailuun yhden pisteen. Pisteen, jonka pelaajat usein sopivat joksikin rahasummaksi, saa pelaaja, joka selvittää reiän pienimmällä lyöntimäärällä. Jos saman parhaan tuloksen saavuttaa useampi kuin yksi pelaaja, pistettä ei anneta, vaan se siirtyy jaettavaksi seuraavalle reiälle. Tasattujen reikien pisteet kumuloituvat usein suureksi potiksi, jonka räjäyttää se, joka ensimmäisenä yksin tekee reiän parhaan tuloksen.